Gerard Wiarda was tot aan zijn pensioen wiskundeleraar aan het CSG Wessel Gansfort te Groningen. Daarna werkte hij nog met veel plezier een aantal jaren door aan het CSG Augustinus en het Praedinius Gymnasium. Hij leidt al sinds de oprichting in 1973 het symfonieorkest De Harmonie vol overgave. Zijn bevlogenheid voor de muziek uit zich op verschillende manieren. Zo was hij 30 jaar dirigent van studentenorkest Mira, waarvan hij thans eredirigent is. Zijn verbondenheid met dit orkest blijkt nog steeds, want trouw bezoekt hij de concerten. Gerard speelt viool en altviool in diverse muziekgezelschappen van kamermuziek tot projectorkesten.

Zijn opleiding tot dirigent kreeg hij aan het conservatorium in Groningen, waar hij werd opgeleid door Alfred Salten, docent orkestdirectie en dirigent van het toenmalig Fries symfonieorkest. In zijn studententijd was Gerard lid van Bragi, waar hij concertmeester was onder dirigent Bertus van Lier, die voor hem een grote inspiratiebron was. Als voorzitter van het Nederlands Studenten Orkest maakte hij vele heerlijke muziekmomenten mee waarvan hij nog regelmatig gewag doet als het NSO de stad Groningen aandoet.

Het 40-jarig lustrum van De Harmonie werd gevierd met een uitvoering van de kameropera van Rimsky-Korsakov over Mozart en Salieri. Uiteraard werd ook de 40e symfonie van Mozart ten gehore gebracht.

5 jaar later werden tijdens de lustrumvieringen 2 concerten voor 2 piano’s, van Mozart en Poulenc, gecombineerd met ‘Die Leierer’ van Mozart en het spectaculaire ‘Sinfonietta’ van Poulenc. Een waar feest!! Daarna volgden nog meer concerten en gaan we vrolijk door!

Leve De Harmonie!